Wednesday, January 18, 2017

Gimme A Break: Physical Activities Enhance Brain Function (2)

Assalamuaikum dan salam sejahtera semua.

Gimme A Break!

Belajar dalam kelas 5 hari seminggu terus menerus boleh menjadikan pelajar kita bosan.

Energy level tinggi, tapi tiada ruang untuk dilepaskan semua tenaga itu.

Let's give them a break.

MomIsHome merangkakan aktiviti-aktiviti indoor/outdoor yang menyeronokkan untuk semua peringkat umur.

We have 3 levels of activities:
- Kids simply wanna have fun.
- Do and tell.
- Teambuilding.

Tidak kira level mana pilihan anda, kaknjang sangat-sangat mengalu-alukan penyertaan guru-guru pengiring dalam setiap aktiviti yang dirancang bagi mewujudkan suasana "kepimpinan melalui teladan".

Kaknjang percaya, dalam membentuk future leaders, kepimpinan melalui teladan sangat penting. Tunjukkan mereka bagaimana untuk menjadi pemimpin yang sebenar.

Aktiviti pilihan kaknjang kali ini ialah ROPE COURSE (HIGH/LOW). Di Taman Rekreasi Tasik Ayer Keroh, buat masa ni kita cuma ada low rope course (Kidz Challenge Ropes Course - untuk pelajar sekolah rendah sahaja. Cikgu-cikgu boleh buat flying fox

Banyak faedah yang dapat pelajar perolehi melalui aktiviti ini. Antaranya:

Fiftness & strength: Bantu tingkatkan kesihatan kardio dan upper body strength. Berada di permulaan rope course sudah cukup mendebarkan kanak-kanak. Bila berada di sepanjang course, mereka perlu menggunakan kekuatan tangan dan lengan untuk menggerakkan badan mereka

Balance & flexibility: Bantu pelajar untuk kekal keseimbangan di atas tali, kekal fokus dan tingkat daya tumpu untuk menyelesaikan keseluruhan rope course. Kuatkan core - lebih flexible - injury free. Kita kurang tekankan tentang kekuatan tulang belakang, otot perut dan pinggul, kekuatan peha dan kaki. Aktiviti ini menuntut pelajar untuk menggunakan keseluruhan otot-otot yang mereka ada untuk menyelesaikan rope course.

Boost self-esteem; boost self-confident. Walaupun aktiviti ini nampak simple untuk kita yang dewasa; dari pandangan kanak-kanak ia adalah sesuatu yang sangat mengujakan. Bila mereka dapat menyelesaikan keseluruhan rope course, kepuasan terserlah, rasa bangga dengan kejayaan itu.

Be a team player - team-building (bila dilakukan secara berkumpulan).

Gimme A Break! is a program designed for groups to break free from their daily routine, to get a boost either in classroom engagement, workplace productivity, sports training, friendship or family togetherness.

WhatsApp kaknjang di 0196686767 untuk perbincangan lanjut.

Azura Abdul @ kaknjang
#MomIsHome #planning4u

No comments:

Post a Comment